مطالعات انجام شده بر روی گروهی از زنان مبتلا به ایدز در آفریقا نشان داده است که مصرف روزانه مولتی ویتامینها ظاهرا روند پیشرفت بیماری را کند کرده و خطر پیشرفت آن را کاهش میدهد.
به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، محققانی که این پژوهش را در تانزانیا انجام دادهاند پیشنهاد میکنند که مکملهای ویتامین در کشورهای در حال توسعه برای به تعویق انداختن نیاز به مصرف داروهای ایدز، ذخیره آنها برای استفاده در مراحل پیشرفتهتر بیماری و نیز جلوگیری از اثرات جانبی مصرف داروهای ایدز توزیع و استفاده شوند.
به گفته محققان دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد این مکملها در واقع میانجیهای کم هزینه و ارزان قیمتی هستند که میتوانند جان عده زیادی را نجات داده و نیز به افراد بسیاری امکان میدهند که زندگی بهتری داشته باشند.
زنانی که در این آزمایش شرکت کرده بودند به مدت 6 سال تحت مطالعه قرار داشتند. این مطالعات نشان داد که از 271 زن که در این مدت مولتی ویتامین مصرف میکردند تنها 7 درصد به ایدز مبتلا شدند در حالی که در گروه مقابل که از قرصهای بیاثر استفاده کردند تعداد مبتلایان به ایدز 12 درصد در یک جمعیت 267 نفری بود.
همچنین نرخ مرگومیر در گروه اول 19 درصد و در گروه دوم که مولتی ویتامین مصرف نمیکردند 25 درصد به ثبت رسید که به لحاظ پزشکی این رقم آمار بسیار مهمی به حساب میآید.
به علاوه زنانی که مولتیویتامین مصرف میکردند ناراحتی کمتری از جمله خستگی، اسهال، زخمهای دهان را تجربه کردن و مقدار ویروس این بیماری در خونشان نیز به مراتب کمتر بود.
محققان میگویند که مولتی ویتامینها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن فعالیت این ویروس را در زمینه تکثیر خود متوقف میکند.
البته لازم به ذکر است که مصرف ویتامین آ به تنهایی این تاثیر را ندارد و در عین حال افزودن این ویتامین به سایر ویتامینها از تاثیر آن میکاهد.
همچنین اگرچه این تحقیق بر روی مردان صورت نگرفته است اما تصور میشود که این تاثیرات مفید در مورد مردان نیز صدق کند.







