سایت جامع علوم رادیولوژی ایران



مصرف ماهی بروز آلزایمر را کاهش می‌دهد

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

 به‌گفته عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مصرف ماهی احتمال ابتلا به آلزایمر را تا‪ ۷۰‬درصد کاهش می‌دهد.


"مریم جوادی" روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود : تحقیقات نشان داده است، افرادی که هفته‌ای یک بار ماهی مصرف می‌کنند،بسیار کمتر از کسانی که این ماده غذایی در سبد غذایی آنان قرار ندارد، به آلزایمر دچار می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از خاصیت‌های ماهی پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی است، گفت: میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در میان افرادی که ماهی و فراوردهای آن را مصرف می‌کنند،کمتر است.

وی اظهار کرد: همچنین افراد چاقی که با استفاده از برنامه غذایی مناسب و ورزش اقدام به کاهش وزن می‌کنند و در برنامه غذایی خود ماهی دارند، سریعتر به وزن مناسب می‌رسند.

این استاد دانشگاه گفت:مصرف ماهی در دوران بارداری و شیردهی نیزنه تنها در حفظ سلامت مادران موثر است بلکه به افزایش ضریب هوشی وبلندقد شدن نوازد کمک می‌کند.

جوادی اضافه‌کرد: یکی از بیماریهای شایع دوران سالمندی پوکی استخوان است و چنانچه این افراددربرنامه غذایی خود انواع ماهی‌ها بخصوص ساردین و کیلکا را قرار دهند، می‌توانند مانع از این اتفاق بشوند.

وی افزود:ماهی برخلاف گوشت قرمزفاقد تری گلسیرید است و موجب افزایش چربی و کلسترول خون نمی‌شود.

به‌گفته این کارشناس تغذیه،مصرف ماهی در کاهش فشارخون،پیشگیری از گواتر، آلزایمر،پارکینسون،افزایش حافظه کوتاه مدت،استحکام بافت‌استخوانی وجلوگیری از ورم مفاصل و پوکی استخوان، رفع کمبود کلسیم و ویتامین"د" و سکته مغزی نیز موثر است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: گوشت ماهی علاوه بر آنکه به دلیل داشتن آهن در پیشگیری از بروز کم خونی موثر است ، براحتی نیز هضم می‌شود.

به‌گفته جوادی، بسیاری از مردم ماهی و فرآوردهای آن را بسیارگران و محدود به قشر خاص می‌دانند، ولی باید کارشناسان و رسانه‌ها با تبلیغات در خصوص فواید مصرف ماهی این تفکر را تغییر دهند.

وی اظهار داشت: به جزگونه خاصی از ماهی‌ها گونه‌های متنوع دیگری‌ازماهیهای ارزان قیمت وجود دارد که مردم می‌توانند به‌راحتی آن را خریداری کنند.

این کارشناس تغذیه گوشت سفت و شفاف، چشمان براق و برآمده و رنگ درخشان را از خصوصیات ماهی سالم و تازه ذکر کرد وگفت:بهتراست ماهی به‌صورت بخارپز یا کبابی در کنار سبزیجات تازه مصرف شود.

براساس مطالعات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی قزوین،‪ ۴۸/۳‬درصد مردم استان قزوین ماهی مصرف نمی‌کنند.

افزودن دیدگاه


کد امنیتی
تصویر جدید