سایت جامع علوم رادیولوژی ایران



مصرف سبزیجات از سخت شدن سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

مطالعات نشان می‌دهد مصرف سبزیجات از سخت شدن سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی.نیوز، محققان دریافتند موشهایی که ترکیبی از سبزیجات شامل هویج و نخودفرنگی مصرف می‌کردند تجمع رسوبات چربی چربی در سرخرگ‌های آنها ‪ ۳۸‬درصد کمتر بود.

با آنکه هنوز شواهدی در مورد تاثیر این رژیم غذایی در تصلب شریان در انسان‌ها مشخص نشده است، اما معلوم شده است که مصرف میوه و سبزیجات از بروز بیماری قلبی جلوگیری می‌کند.

این مطالعه که در مجله "‪ "Nutrition‬منتشر شد، مصرف میانگین روزانه افراد فقط سه وعده میوه و سبزیجات اعلام کرده است.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه "ویک فارست" با مطالعه موش‌هایی که به نحوی پرورش یافته بودند که به سرعت به تصلب شرایین مبتلا شوند، تاثیر این نوع تغذیه را در بروز بیماری قلبی ارزیابی کردند.

دکتر "مایکل آدامز" محقق برتر این مطالعه گفت: درحالی که همه می‌دانند مصرف بیشتر سبزیجات برای انسان مفید است، اما پیش از این هیچ کس نشان نداده بود که مصرف سبزیجات واقعا می‌تواند از ابتلا به تصلب شرایین جلوگیری کند.

در این مطالعه محققان به نیمی از موش‌ها رژیم غذایی بدون سبزیجات و به نیم دیگر رژیم غذایی شامل کلم بروکلی، نخود سبز، ذرت، لوبیا سبز و هویج دادند.

پس از ‪ ۱۶‬هفته کلسترول خون موش‌ها را اندازه گرفتند و متوجه شدند رسوبات در سرخرگ‌های موش‌هایی که رژیم غذایی غنی از سبزیجات داشتند ‪ ۳۸‬درصد کمتر شده است.

با وجود اینکه در مجموع کلسترول و وزن بدن موش‌هایی که رژیم غذایی غنی از سبزیجات داشتند، کاهش یافته بود، اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد این امر نمی‌تواند کاهش خطر تصلب شریان را توضیح داد.

وی افزود، در این مطالعه یک کاهش ‪ ۳۷‬درصدی در سرم آمیلوئید که نشانه التهاب در موش است دیده شد و بیانگر نقش سبزیجات در جلوگیری از فعالیت التهابی است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد برخورداری از یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات سبز و زرد از سخت شدن سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

به خوبی معلوم شده است که پیشرفت تصلب شریان با التهاب سرخرگ‌ها به شدت ارتباط دارد.

دکتر "چارمین گریفیتس" سخنگوی موسسه قلب انگلیس گفت: این مطالعه توصیه در مورد مصرف دستکم پنج وعده میوه و سبزیجات در روز را حمایت می‌کند.

وی افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها با رنگ‌های مختلف حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگون هستند، بنابراین هر چه تنوع آنها در تغذیه بیشتر باشد بهتر است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی

افزودن دیدگاه


کد امنیتی
تصویر جدید