هرچند مصرف فولات در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش نمیدهد، اما تا حدی بر شدت بیماری تاثیر میگذارد.
به گزارش رویترز هلث از نیویورک، دکتر "ویکتوریا استیونس" و همکارانش از "انجمن سرطان آمریکا" در آتلانتا گفتند: فولات تاثیر مهمی بر دی.ان.آ میگذارد و با ابتلا به برخی سرطانها ارتباط معکوس دارد.
محققان در این مطالعه ارتباط میان فولات و سرطان پروستات را در ۶۵ هزار و ۸۳۶مرد بررسی کردند.
در طول این پیگیری ۹ساله در مجموع ۵هزار و ۱۵۸مورد سرطان پروستات تشخیص داده شد.
این گروه تحقیقاتی میزان جذب فولات را در این افراد از طریق پرسشنامههایی که در آغاز این مطالعه در فاصله زمانی سالهای ۱۹۹۲تا ۱۹۹۳به آنها داده شده بود، اندازه گرفتند.
سطح فولات در رژیم غذایی این افراد از کمتر از ۲۰۴تا بیش از ۳۴۷ میکروگرم در روز متغیر بود.
همچنین جذب کلی فولات از کمتر از ۲۲۳تا بیش از ۶۴۰میکروگرم در روز متفاوت بود.
در این مطالعه ارتباط چشمگیری بین میزان فولات غذایی و مصرف کلی فولات با خطر کلی ابتلا به سرطان پروستات دیده نشد.
با این وجود مصرف بیشتر فولات با کاهش خطر سرطان پیشرفته پروستات ارتباطی مشاهده شد که از نظر آماری حائز اهمیت نبود.
یافتههای این مطالعه همچنین نشان داد فقط اندکی افزایش جذب فولات بر خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات تاثیر میگذارد.
با این وجود آنها متذکر شدند به دلیل شمار اندک موارد ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات در طول این تحقیق، این مطالعه از نظر آماری بااهمیت نیست.
بنابراین برای فهم بهتر این ارتباط به مطالعات بیشتری نیاز است.
مشروح این مطالعه را میتوانید در شماره ژوئن ،۲۰۰۶مجله
" "American Journal of Epidemiologyبخوانید.
خبرگزاری جمهوری اسلامی







