بر اساس بررسي هاي منتشر شده در نشريه Neurology ويتامين B12 ، ماده اي مغذي است كه در گوشت، ماهي و شير يافت مي شود و احتمالا از كاهش حجم مغز در افراد پير جلوگيري مي كند.
براي اين بررسي، 107 نفر بين سنين 87-61 سال، اسكن هاي مغزي، تستهاي حافظه و آزمونهاي فيزيكي انجام گرفت. پژوهشکاران همچنين نمونه هاي خوني را براي كنترل سطح ويتامين B12 جمع آوري كردند. اسكن هاي مغزي و تست هاي حافظه 5 سال بعد دوباره انجام گرفت.
در اين بررسي مشخص شد كه افرادي كه سطوح بالاتري از ويتامين B12 را داشتند در مقايسه با افرادي كه سطوح پائين تري از B12 را در خودشان داشتند، 6 مرتبه احتمال بالاتر نقصان مغز روبرو بودند. هيچ كدام از اين افراد در اين بررسي با كمبود ويتامين B12 مواجه نبودند.
نويسنده اين بررسي Anna Vogiatzoglon ، دانشجوي فارغ التحصيل در دپارتمان فيزيولوژي، آناتومي و ژنتيك در دانشگاه آكسفورد در UK مي گويد: بسياري از فاكتورهايي كه سلامت مغز را تحت تاثير قرار مي دهند قابل كنترل نيستند ولي اين بررسي پيشنهادی مي دهد كه به سادگي مي توان رژيم خود را با مصرف B12از طريق خودرن گوشت، ماهي غلات مغزي يا شير تنظيم كنيم و اينها چيزهايي هستند كه ما مي توانيم به راحتي با تنظيم آنها از نقصان مغز جلوگيري كرده و شايد حافظه خود را حفظ كنيم. پژوهشگران نشان دادند كه نقص B12 يك مشكل سلامت عمومي بخصوص در ميان كهن سالان است، پس مصرف بيشتر B12 مي تواند به حل اين مشكل كمك كند. بدون انجام آزمايشات كلينيكي ما تصديق مي كنيم كه اين موضوع هنوز شناخته شده نيست كه آيا اضافه كردن B12 حقيقتا تفاوتي را در افراد پير در خطر نقصان مغزي ايجاد مي كند يا خير؟
Vogiatzoglon افزود: پژوهش های قبلی بر روي اين ويتامين نتايج پيچيده اي را نشان داد و بعضي از بررسي ها اختصاصا برروي اسكنهاي مغزي در جمعيت پير انجام شد. ما سطوح ويتامين B12 را به يك روش بهتر و دقيقتر با استفاده از بررسي دو ماركر مهم در خون در ارتباط با اين ويتامين جستجو كرديم.







