سایت جامع علوم رادیولوژی ایران



رفتارهای تغذیه‌ای دختران بیش از پسران تحت تاثیر مقاله

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

تیترهای وسوسه‌انگیز مقالات در برخی از مجلات تغذیه‌ای از جمله اینکه «بدنی که دوست دارید داشته‌ باشید» یا «وزن رویایی خود را بدست بیاورید»، که با وعده‌های دلچسب، دختران نوجوان را اغوا می‌کنند، برای سلامت دختران خطرناک است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تحقیقات جدید نشان می‌دهد:این قبیل مقالات درباره رژیم غذایی و کاهش وزن که اغلب مورد توجه و علاقه دختران جوان و نوجوان است، می‌توانند در آینده تاثیرات خطرناکی بر روی سلامت دختران داشته باشند.

بر اساس مطالعات انجام شده از سوی محققان دانشگاه مینوسیتا، در بین دختران نوجوانی که اغلب این قبیل مقالات را درباره رژیم غذایی مطالعه می‌کنند نسبت به دخترانی که هرگز این مجلات را مطالعه نمی‌کنند، احتمال بسیار بیشتری وجود دارد که ظرف پنج سال به انجام اقدامات افراطی برای کاهش وزن از جمله ایجاد حالت تهوع دست بزنند.

این مطالعات نشان می‌دهد: در بین دختران دبیرستانی که این مقالات را می‌خوانند احتمال تلاش برای کاهش وزن از راه نخوردن غذا و یا حتی مصرف سیگار دو برابر بیشتر از سایر دختران است.

به علاوه در بین این دختران احتمال دست زدن به اقداماتی از جمله مصرف داروهای تهوع‌آور و نیز مسهل سه برابر بیشتر از دخترانی است که این متون را نمی‌خوانند.

جزئیات این مطالعات در چاپ ژانویه مجله اطفال منتشر شده است.

این یافته‌ها بر اساس مطالعات و اندازه‌گیر‌ی‌های وزن و قد در بین دوهزارو516 دانش‌آموز دبیرستانی در سال 1999 و نیز برای بار دوم در سال 2004 بدست آمده است. حدود 45 درصد از این دانش‌آموزان پسر بودند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد: تنها 14 درصد از پسران در مقابل 44 درصد از دختران این گونه مقالات را به طور مداوم مطالعه می‌کردند.

به علاوه در رفتارهای تغذیه‌ای پسرانی که این مقالات را می‌خواندند تاثیراتی مشابه با دختران مشاهده نشد.

افزودن دیدگاه


کد امنیتی
تصویر جدید