نتایج یک پژوهش نشان میدهد باید اهمیت عادت به صرف صبحانه، گوشتها، سبزیها و سالاد در برنامه روزانه به والدین و مربیان مهد کودک آموزش داده شود.
به گزارش سرویس علمی - پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خوزستان - دکتر رضا امانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، در پژوهش خود با عنوان " ارزیابی الگوی تغذیهای کودکان در مهد کودکهای وابسته به دانشگاه اهواز " آورده است: « هدف از این پژوهش بررسی الگوی تغذیهای کودکان سه تا پنج ساله در مهدهای کودک دانشگاه علوم پزشکی و شهید چمران اهواز بوده، جمعا 155 کودک ( 53 درصد دختر و 47 درصد پسر) مورد بررسی قرار گرفتند.»
این پژوهش میافزاید: « متغییرهای تحقیق شامل اطلاعات مربوط به مشخصات فردی کودک، وضعیت اجتماعی - اقتصادی خانوار و عادات غذایی کودک بوده پرسنامههای بسامد خوارک نیز تکمیل شدند.
نتایج نشان میدهند که میانگین وزن، قد و محیط دور بازوی پسران بیش از دختران بوده، وزن قریب به یک پنجم کودکان که میان وعدههای شیرینی میخورند، بالاتر از سایر نمونههاست، قریب به یک پنجم کودکان صبحانه را گاه به گاه میخوردند و یک سوم از نمونهها نیز به مصرف سالاد به صورت روزانه عادت ندارند. ضمنا 15درصد از کودکان به صورت مرتب عادت به مصرف تنقلات دارند.»
در این پژوهش تصریح شده است: « اکثریت نمونهها گروه لبنیات را در برنامه غذایی روزانه خود دارند. حدود نیمی از اطفال از نظر مربیان مهد به عنوان پرتحرک معرفی شدهاند و همچنین یک چهارم آنان در کلاس(مهد کودک) تمرکز ندارند و به همین میزان خستگی و بیحوصلگی زودرس را نشان میدهند. بین مصرف ادویهها با پرتحرکی پسران رابطه آماری معنیداری مشاهده شد اما بین مصرف شیرینیها و تنقلات با پرتحرکی کودکان ارتباط آماری معنیداری دیده نشد.»
این پژوهش خاطرنشان میکند: « در مجموع از یافتهها چنین استنتاج میشود که لازم است اهمیت عادت به صرف صبحانه، گوشتها، سبزیها و سالاد در برنامه روزانه به والدین و مربیان مهد کودک آموزش داده شود. همچنین تعیین میزان بیش تحرکی و عدم توجه از نظر آزمونهای روانشناختی در کودکان مورد ارزیابی دقیقتری قرار بگیرد.»







