محققان به تازگی اعلام کردند: افرادی که به طور منظم از زمان کودکی سویا مصرف میکنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.
به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، همچنین گروه دیگری از محققان در نشست انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان در بولتون خاطرنشان کردند که مصرف چند نوبت ماهی در هفته در مردان نیز خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش میدهد.
این مطالعات شواهدی بیشتری را درباره نقش تغذیه در ابتلا به سرطانها ارایه میکنند. در حال حاضر متخصصان سرطان معتقد هستند، که بیش از دو سوم از کل موارد ابتلا به سرطان با فاکتورهای مختلف در الگوی زندگی از جمله کشیدن سیگار، نوع رژیم غذایی و نیز ورزش نکردن در ارتباط است.
در این پژوهش محققان موسسه ملی سرطان از دانشگاه هاییتی بر روی 597 زن آمریکایی آسیایی تبار که مبتلا به سرطان سینه بودند و 966 زن سالم مطالعه کردند.
مادران برخی از این زنان نیز در این مطالعه شرکت داشتند و درباره تغذیه دخترانشان دردوران کودکی آنها اطلاعاتی را در اختیار محققان قرار دارند.
این محققان با بررسی نتایج به دست آمده از آزمایشات دریافتند: زنانی که بین سن پنج تا 11 سالگی مواد غذایی حاوی سویا مصرف میکردند 58 درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند. البته هنوز دلیل این خاصیت سویا برای محققان مشخص نیست.
نتایج گروه دیگری از مطالعات که در همین نشست ارایه شده نشان داد: مردانی که پنج نوبت یا بیشتر در هفته ماهی مصرف میکنند 40 درصد کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطانهای رودهای در مقایسه با مردانی هستند که کمتر ماهی مصرف میکنند.
در این پژوهش نیز محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشکده هاروارد اطلاعات بدست آمده از 22 هزار و 71 مرد داوطلب را مورد بررسی قرار دادند.
این محققان میگویند: ما هم اکنون میدانیم که ماهی خطر مرگ ناگهانی ناشی از بیماریهای عروقی را کاهش میدهد و این دلیل دیگری است که توصیه میکنیم ماهی را به رژیم غذایی روزانه خود بیافزایید.







