سایت جامع علوم رادیولوژی ایران



رژیم غذایی و ورزش برای کاهش وزن زنان شیرده بی‌خطر است

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

بر اساس یک مطالعه جدید، زنان شیردهی که اضافه وزن دارند و می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند می‌توانند با کاهش میزان نوشیدنی‌های شیرین، تنقلات، شیرنی و دسر در رژیم غذایی خود و ‪ ۴۵‬دقیقه پیاده روی سریع در روز، وزن خود را کاهش دهند.

به گزارش رویترز هلث از نیویورک، چنین رویکردی موجب کاهش حدود ‪۴۵۴‬ گرم وزن در مدت یک هفته می‌شود.

در عین حال دکتر "چریل ای. لاولیدی" از بخش تغذیه دانشگاه "نورت کارولینا" در "گرینس‌بورو" گفت این شیوه برتوانایی شیردهی مادر تاثیر ندارد و برای نوزاد مضر نیست.

به نوشته لاولیدی و همکارانش، دوران پس از تولد نوزاد زمان بسیار مناسبی برای اجرای رژیم غذایی و ورزش است زیرا بسیاری از زنان مشتاقند پس از تولد نوزادشان وزن خود را کاهش دهند.

با این وجود تاثیر رژیم غذایی بر میزان جذب مواد مغذی به بدن مادر که بر مواد مغذی شیر و سلامت مادر تاثیر می‌گذارد باید مشخص شود.

در این مطالعه در هفته چهارم پس از زایمان که مادران شیردهی خود را آغاز کرده و از زایمان بهبودی یافته بودند، محققان ‪ ۳۵‬زن شیرده را که اضافه وزن داشتند بطور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند. در گروه اول با اعمال تغییراتی در رژیم غذایی این زنان میزان جذب انرژی آنها را در روز تا ‪ ۵۰۰‬کالری کاهش دادند و این گروه ورزش نیز می‌کردند اما گروه دوم (گروه کنترل) رژیم غذایی معمول خود را برای ‪ ۱۰‬هفته حفظ کردند.

ورزشی که این زنان در طول مطالعه انجام می‌دادند شامل پیاده روی تند یا دوی آهسته و یا بدن‌سازی بود.

همچنین محققان با کاهش مصرف غذاهایی که چربی و قند خالص زیادی داشتند مانند چیپس، نوشابه‌های غیر الکلی، شیرینی، گوشت‌های پر چرب و گروه غذاهای نشاسته‌ای، میزان جذب کالری را کاهش دادند.

تمام زنان در جریان این مطالعه به نوزادان خود شیر می‌دادند و هیچ یک از آنها از کاهش حجم شیر خود و یا "ناآرامی" نوزاد شکایتی نداشت.

رشد نوزادان مادرانی که در گروه رژیم غذایی و ورزش قرار داشتند همانند نوزادان مادرانی بود که در گروه کنترل قرار داشتند.

همچنین نسبت به زنانی که در گروه کنترل قرار داشتند وزن و چربی بدن زنان گروه رژیم غذایی و ورزش در طول این مطالعه بطور چشمگیری کاهش یافت.

لاولیدی و همکارانش به زنان شیردهی که رژیم می‌گیرند توصیه کردند میزان مصرف غذاهای پر از کلسیم و ویتامین را افزایش دهند.

این محققان افزودند مادران روزانه باید دستکم سه وعده محصولات لبنی کم چرب و پنج نوبت میوه و سبزیجات بخورند.

مشروح این مطالعه را می‌توانید در شماره ژوئن ‪ ، ۲۰۰۶‬مجله ‪Association‬ ‪ "Journal of the American Dietetic‬بخوانید.

ایرنا

افزودن دیدگاه


کد امنیتی
تصویر جدید