سایت جامع علوم رادیولوژی ایران



مصرف ترکیبات کلسیم در دوران بارداری منجر به کاهش

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: نتایج مطالعات انجام شده حاکی از این است که تجویز ترکیبات کلسیم در زنان باردار نه تنها منجر به کاهش زایمان زودرس می‌شود، بلکه کم‌وزنی نوزادان را نیز کاهش می‌دهد.

دکتر فاطمه زارع در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا - منطقه یزد، اظهار کرد:‌ ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی‌هاست و این ویتامین باعث جذب کلسیم از دستگاه گوارش می‌شود.

وی با بیان این که کمبود این ویتامین در کودکان منجر به بروز بیماری راشیتیسم و در بالغین باعث بروز استئومالاسی می‌شود، افزود: مصرف کم ویتامین D در دوران بارداری نیز با وزن کم نوزاد در زمان تولد همراه است و ممکن است با رشد عصبی و استعداد به بیماری‌های مزمن در کودکان مذکور نیز در ارتباط باشد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که تجویز ترکیبات کلسیم در زنان باردار منجر به کاهش فشار خون حاملگی،‌ وزن کم نوزاد، زایمان زودرس و نیز کاهش هیپوکلسمی نوزاد بعد از تولد و همچنین کاهش پوکی استخوان در مادر نوزاد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن اشاره به این که تامین ویتامین D بدن از طریق دریافت منابع غذایی از قبیل شیرغنی شده،‌ ماهی، روغن کبد ماهی و تخم مرغ صورت می‌پذیرد، عنوان داشت: ویتامین D از طریق قرار گرفتن پوست درمعرض نور خورشید نیز به بدن می‌رسد، که بدین منظور می‌بایست پوست ‌دست‌ها، ‌بازوها و صورت یک زن سفید پوست دو الی سه مرتبه در هفته به مدت 10 الی 15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرد.

دکتر زارع در پایان یادآور شد: افراد با سن بالا و پوست‌های تیره برای دریافت ویتامین D نیازمند میزان بیشتری از نور خورشید هستند

 

افزودن دیدگاه


کد امنیتی
تصویر جدید