تحقیقات اخیر نشان میدهد که مصرف روزانه یک فنجان یا بیشتر قهوه میتواند در پیشگیری از بروز سرطان کبد مفید و موثر باشد.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرطان کبد بیماری است که در آن سلولهای سرطانی و بدخیم در بافتهای کبد یافت شده و شروع به رشد میکنند.
محققان در میلان پایتخت کشور ایتالیا، در 10 پژوهش مختلف بر روی قهوه و سرطان کبد مطالعه کردهاند. این مطالعات بر روی 2 هزار و260 فرد مبتلا به سرطان کبد و 240 هزار نفر دیگر که به این سرطان مبتلا نبودند، صورت گرفت.
شرکت کنندگان در این پژوهش که از کشورهای یونان، ایتالیا و ژاپن بودند از عادات خود در مصرف این نوشیدنی به محققان گزارش دادند.
براساس نتایج این تحقیق که در نشریه شبکهای هلت مگزین به چاپ رسیده است، در افرادی که عادت به نوشیدن قهوه داشتند احتمال ابتلا به سرطان کبد نسبت به اشخاصی که قهوه نمینوشیدند 41 درصد کاهش پیدا میکند.
این یافتهها نشان داد که به ازای نوشیدن یک فنجان قهوه در هر روز شانس ابتلا به سرطان کبد 23 درصد کاهش مییابد.
همچنین در افرادی که روزانه بیش از یک فنجان قهوه مینوشند، در مقایسه با افرادی که روزانه هرگز از این نوشیدنی استفاده نمیکنند، احتمال ابتلا به این سرطان تا 55 درصد کمتر است.







