سایت جامع علوم رادیولوژی ایران



مصرف فقط یک وعده غذای چرب به سرخرگها آسیب می‌رساند

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF
ایرنا ‪

مصرف فقط یک وعده غذا حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده می‌تواند به سرخرگها آسیب رسانده و توانایی بدن را برای محافظت در برابر بیماری قلبی و سکته کاهش دهد.


به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مطالعات محققان موسسه تحقیقات قلب در سیدنی استرالیا نشان می‌دهد خوردن یک وعده غذای پرکالری حاوی روغن گیاهی سالم عوارض بسیار کمتری دارد.

این تحقیق نشان می‌دهد عادتهای بد روزانه به مرور زمان به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته می‌انجامد.

چربی اشباع شده شامل تمام چربیهای حیوانی است که در گوشت و لبنیات و روغن نخل و روغن نارگیل یافت می‌شود. سایر انواع روغنهای گیاهی دارای یک یا چند حلقه اشباع نشده هستند که سالمترند.

دکتر رابرت واگل متخصص قلب و استاد پزشکی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند می‌گوید این مطالعه علت مضر بودن مصرف مقادیر زیاد چربی اشباع شده را نشان می‌دهد.

بطور سنتی مردم گمان می‌کنند غذاهای ناسالم فشار خون یا کلسترول خون را افزایش می‌دهند، اما این تحقیق نشان می‌دهد بسته به نوع تغذیه ، تاثیر کلسترول خوب یا اچ دی ال‌می‌تواند تغییر پیدا کند و بجای نقش حفاظتی نقش مضر داشته باشد.

این مطالعه شناخت جدید و مسیر تازه‌ای را در تحقیقات می‌گشاید.

دکتر استفان نیکولس و همکارانش به ‪ ۱۴‬داوطلب سالم ‪ ۱۸‬تا ‪ ۴۰‬ساله دو وعده غذای کیک هویج و شیربستنی دادند و سپس خون آنها را آزمایش کردند.

هر دو نوع وعده غذایی یکسان بود با این تفاوت که یکی از آنها سرشار از روغن نارگیل بود که چربی اشباع شده است و دیگری سرشار از روغن کافیشه بود که یک چربی سالمتر است.

سه ساعت پس از مصرف چربی اشباع شده، توانایی جدار آندوتلیوم عروق خونی برای انبساط سرخرگها به منظور افزایش جریان خون کمتر شد.

نیکلاس متخصص قلب از کلینیک کلیولند در اوهایو می‌گوید بعد از خوردن غذای حاوی چربی سالمتر نیز این توانایی سرخرگها کاهش یافت ، اما نتایج آن از نظر آماری حائز اهمیت نبود.

محققان دریافتند شش ساعت پس از مصرف غذای حاوی چربی اشباع شده، توانایی کلسترول نوع خوب یا اچ دی ال‌برای کنترل التهاب داخل سرخرگها کاهش یافت. التهاب با بیماری قلبی مرتبط شناخته شده است.

اما غذای حاوی چربی سالمتر قابلیت ضد التهابی کلسترول اچ دی ال‌را افزایش داد.

نتایج این مطالعه ضرورت مصرف کمتر چربی اشباع شده در رژیم غذایی را تایید می‌کند.

مشروح این مطالعه در مجله ‪american college of cardiology‬آمریکا منتشر می‌شود.

افزودن دیدگاه


کد امنیتی
تصویر جدید