تحقیقات اخیر نشان داده است دریافت سویا در زمان کودکی، نوجوانی و جوانی ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش میدهد اما اثرات این مواد در زمانی بیشتر خواهد بود که فرد از دوران کودکی سویا مصرف کرده باشد.
میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه و استاد دانشگاه ضمن بیان این مطلب در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) واحد علوم پزشکی ایران، گفت: طی تحقیقات انجام شده در کشورهای آسیایی افرادی که در فاصله سنین 5 تا 11 سال سویا مصرف کردهاند، 58 درصد کمتر از بزرگسالانی که در این سنین سویا مصرف نکردهاند به سرطان سینه دچار میشوند، به همین دلیل مقطع زمانی مصرف سویا در پیشگیری از بروز این نوع سرطان بسیار مهم است.
وی به دلیل این امر اشاره کرد و گفت: دانشمندان دانشگاه هاوایی به این نتیجه رسیدهاند که علت این مسأله وجود ایزوفلاومهایی در سویاست که خواص استروژنی داشته و بافت سینه را در دوران کودکی به نوعی شکل میدهد تا در برابر مواد و یا عوامل سرطانزا حساسیت کمتری داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: سویا همچنین افراد را در برابر پوکی استخوان محافظت کرده و به دلیل داشتن مقداری آنتی اکسیدان برای سلامت قلب نیز مؤثرست.
این کارشناس ارشد تغذیه مصرف آجیل سویا را از دوران کودکی برای عادت کردن ذائقه افراد با سویا موثر دانست و افزود: حتی میتوان آجیل سویا را با همراه سایر مغزها همچون پسته، بادام، فندق و گردو نیز مصرف کرد.







